Прогалина завжди знайдеться...

23.06.2005 · Новини

(або чому в українському шоу-бізі фінансова кров тече в іншу сторону)

Концертно-гастрольна діяльність на теренах України, - основне джерело заробітку для українського артиста, - є далекою від прозорості та дотримання правомірності. Хоча в світовій практиці кошти від концертів лише доповнюють доходи від продажу аудіопродукції в Україні, за словами директора агенції MC Enterteiment Михайла Авенірова, 80% усіх отриманих коштів від роботи виконавця припадає на концертну діяльність і лише 20% - на продаж альбомів.

Ситуація виглядає приблизно так: виступи вітчизняних артистів обмежуються такими всеукраїнськими концертними акціями, як «Червона рута», «Таврійські ігри», «Слов’янський базар», російсько-українськими «Рупором» та «Чайкою», альтернативною «Рок-екзистенцією» та ще кількома, які можна перерахувати на пальцях. До того ж шлях українського артиста або колективу на ці акції є досить дорогим та тернистим. На додачу - нечисленні гастрольні тури уже відомих та визнаних виконавців, яких по всій Україні назбирається не більше двох десятків («Океан Ельзи», Ірина Білик, Руслана, «Воплі Відоплясова», «Скрябін», Ані Лорак тощо).Погодьтеся, що все перераховане замало для майже 50-мільйоної співочої країни. В основному, концерти приїздять давати зарубіжні гості, 90% з яких становлять брати-росіяни. І що найприкріше, що привозять вони здебільшого в Україну геть одноманітну низькопробну фанєрну «попсу» (звичайно, бувають і винятки, але це аж ніяк не Кіркорови, «Глюкози» або «Фабрікі»). І тут уже мова йде не те, щоб про псування смаків українського споживача, а про нелегальне вливання українських коштів у російський шоу-бізнес.

Гонорар за сольний концерт української «зірки» незначний, в середньому це - $3-15 тисяч. Перелік десяти найбільших гонорарів, які на сьогоднішній день отримують наші виконавці опублікував у своєму жовтневому номері за 2004 рік журнал «Кореспондент». Так, найбільше «заробляє» Руслана і Вєрка Сердючка -$25 тис., трохи поступаються їм Славко Вакарчук і Таїсія Повалій - 15 і $12тис. відповідно, далі, у бік зменшення, ідуть Ані Лорак, «ВВ», Ірина Білик, Наталя Могилевська, Віктор Павлік та Олександр Понамарьов. Поруч, для порівняння, наведені гонорари російських виконавців, які коливаються від $10тис. («Мумій Троль», Анжеліка Варум) до $40 тис.(Філіп Кіркоров, Валерія) і $50 тис. (Алла Пугачова, Валерій Меладзе), а також європейські - $50 тис.-$1 млн. Щоправда, концерт на замовлення оплачується краще. Проте, і в цій ніші перевага здебільшого надається російським артистам. У середньому український виконавець проводить не більше 5 сольних концертів за місяць: півторагодинний «сольник» - велика рідкість, більшість виконавців просто беруть участь у яких-небудь акціях і виступають лише половину, а то й третину всього концертного часу. Російські артисти і тут займають лідируючі позиції - для того, щоби пересвідчитися в цьому можна було б просто переглянути, для прикладу, пряму трансляцію концерту, присвяченого перемозі в національному українському чемпіонаті з футболу донецького «Шахтаря». Якщо для більшості західних виконавців регулярні десять концертів в місяць – дещо з області фантастики, то для російських практично норма, адже прибутки вони в основному отримують з концертно-гастрольної діяльності. Окрім того, Україна є величезним додатковим ринком збуту їхньої музичної продукції і другою за кількістю замовлених концертів.

Ще однією серйозною проблемою, яка стоїть на перешкоді до здійснення нормальної концертно-гастрольної діяльності вітчизняних артистів є брак концертних майданчиків, а також клубів живої музики. Навіть у столиці такі заклади можна перерахувати на пальцях, а у провінції їх взагалі одиниці. За словами «Дізеля», учасника групи «Грін Грей» в нашому шоу-бізнесі фінансова кров тече в іншу сторону. По суті, ніякого значення не мають нарахування за використання авторських прав артистів, відтак артистам доводиться заробляти виключно концертною діяльністю. Проте, оскільки кількість концертних майданчиків обмежена, місць для хороших гуртів обмаль. І справді, якщо пригадати, де в основному проходять концерти в Києві, то на думку спадають елітний палац «Україна» і об’ємний палац Спорту. Якщо в останньому проходять головним чином масові молодіжні заходи, то палац «Україна» для більшості українських артистів залишається недосяжним і використовується переважно російськими «зірками». Тут варто було б поцікавитися звідки в російських колег беруться 50 тисяч гривень за оренду палацу «Україна»? Так, ця сума і для маститого українського співака «кусається». Можна провести чіткий зв’язок між проблемою зросійщеного аудіовізуального простору і вливанням національних коштів у кишені російських гастролерів. Прокручуючи російські пісні та відмовляючи в радіо та телеефірах вітчизняних, мас-медіа спонукають українського споживача до замовлення та відвідування концертів російських виконавців. Отримуємо картину на якій жирними фарбами вимальовано: відвідування концертів західних гастролерів вважається «більш престижним». Як правило,виступи заїжджих зірок проходять у переповнених залах. Більшість же українських виконавців аншлагами не розбещені, при тому, що вартість квитків на їх виступи в кілька разів нижча, кажуть фахівці. Вони ж стверджують, що люди витрачають гроші на так звані «розкручені імена»: купують їхні диски, касети і ходять на концерти.

За словами голови парламентського комітету з питань культури та духовності, Леся Танюка, кошти зібрані заїжджими зірками в Україні, найчастіше осідають за кордоном. Фактично, якщо говорити про вивіз українських грошей з України, то за 2002-2003 роки в середньому це було 400 мільйонів гривень щорічно. Для державної влади культура сьогодні не є стратегією, а для російської державної влади культура є стратегією. Звернувши увагу на афіші, можна переконатись, що це й справді так – з гастролями домінують саме російські виконавці. А якщо порахувати скільки грошей (згідно з чинним законодавством) мали би залишити в Україні ці самі гастролери для розвитку українського шоу-бізу, то картина складається досить оптимістична. Але, справа в тім, що грошей все немає та немає. Отже, зарубіжний артист збагачується, а український стає все убогішим. Згідно з законодавством частина коштів, отриманих від продажу квитків на концертно-гастрольні заходи, мають спрямовуватись на розвиток вітчизняного шоу-бізнесу. Тут варто звернутись до правового забезпечення в даній галузі. У м. Київ 10 липня 2003 року гарантом нашої Конституції підписано прийнятий Верховною Радою України Закон «Про гастрольні заходи в Україні». 15.01.2004 року Кабінет Міністрів України прийняв Постанови: №34 «Про перелік та граничні обсяги витрат пов’язані виключно з організацією та проведенням благодійного гастрольного заходу», №35 «Про затвердження порядку організації та проведення гастрольних заходів», №36 «Про затвердження порядку розподілу коштів спеціального фонду до державного та місцевого бюджетів на підтримку вітчизняних гастролерів». У ньому йдеться про відрахування трьох відсотків виручки від продажу квитків на будь-який концертно-гастрольний захід, проведений в Україні будь-ким, до спеціального фонду на підтримку вітчизняних гастролерів (СФПВГ). Причому, сімдесят відсотків від ставки збору перераховується для загальнодержавних заходів а тридцять відсотків залишаються у розпорядженні областей.

Для прикладу, кілька днів тому у Палаці Спорту відбувся концерт всесвітньо відомого Мобі. На концерті були присутні близько 9 тис. людей. Вартість квитків в середньому складала 100 гривень. Якщо підраховувати приблизно, то 3% (ставка збору в СФПВГ) становитимуть 9000* 100*0,03 = 27тис. гривень. Ніби немало, вистачить на проведення якісного концертно-гастрольного заходу співака-початківця. Однак, наївний співак-початківець навряд чи побачить ці гроші, оскільки по-перше, невідомо чи вони дійшли до спеціального фонду, а, по-друге, розподіл грошей СФПВГ є процедурою для втаємничених, в чому я переконалась, видзвонюючи в Міністерство Культури і намагаючись довідатись про умови отримання грошей. Спочатку мене чемно посилали з одного телефону на інший. Потім, нарешті, молоденька дівчина розповіла мені про те, що комісія вже проводила зібрання, на якому і визначили, хто із заявлених артистів отримає гроші. На питання, коли запланований наступний розгляд заявок, вона сказала, що це невідомо, адже не факт, що будуть гроші, і, взагалі, у законодавстві нічого не сказано про регулярність даної процедури. Виявляється, і тут є прогалина, якою дехто вміло скористається. І неважливо хто. Люди міняються, а система лишається. Та сама. Гнила, ненажерлива й байдужа.

Кравчук Світлана

_______________________________

Галина Янишівська «Контракти» стверджують: український шоу-бізнес вже не міф, але місця у ньому ще вистачає www.kontrakty.com.ua;
Галина Янишівська «Контракти» стверджують: український шоу-бізнес вже не міф, але місця у ньому ще вистачає www.kontrakty.com.ua;
Український шоу-бізнес:ШБ чи неШБ? www.musica.com.ua;
Інтерв’ю з Миколою Мозговим. //«День»№ 138 02.08.2002 www.perehid.org.ua/old_5.html;
Програма «ТЕЛЕПРЕСКЛУБ» ТК «Київ»(ефір 03.04.2004 19.15) www.urok.domivka.net;
Українській музиці рекомендують звучати більше. Драбик Дмитро. http://www.radio.org.ua/reports/?id_numb=20859);
Законодавство про концертно-гастрольну-діяльність www.urok.domivka.net;

Прес-служба УРОК


 
ПУБЛІКАЦІЇ
РЕКОМЕНДАЦІЇ
No comment
НОВИНИ
No comment
24.03.2022

No comment

Огляд сцен на 360 градусів, живі трансляції та навіть фудкорти
АНОНСИ
Огляд сцен на 360 градусів, живі трансляції та навіть фудкорти
09.09.2020

19-20 вересня на українській онлайн-платформі hover.link пройде перший захід — БеZVIZ Pre-party 1.5. Це простір, який максимально відтворює музичний фест у реальності